Den här bloggen har legat i vila sedan jag inledde min valblogg- och det är nu ett litet tag sedan,minsann. Jag har väl skrivit ditt och datt där ibland, fastän oftast bara kommenterat de andra. Kanske jag nu med nya tag kunde ta tag  i den här bloggen också.

"Julen är här" -sjunger man. I år kom julen kanske ännu mera överraskande än vanligt. Det är lite som det där med det första snöfallet och dåliga vägföret, Det tar folk med total överraskning som något man inte kunnat förutse att kommer. Nästan så gick det med julen i år. Hups, det är ju om en vecka! Nå, jag medger, lite grann hade jag insett det förut. Flunssan pockade på men det blev bra till slut, till stor del tack vare duktiga barn, det må vara sagt.

På  min tid lärde jag mig att på juldagen umgicks man med familjen och släkten, förutom eventuellt julottan, för de morgonpigga. Nu är det en självklarhet för barnen och de unga att kompisarna hör till den här kategorin. Största problemet är för det här umgänget i vidare kretsar att det går så lite bussar, och ändå står inte allt helt stilla. Tiderna förändras och problemen med dem.

Jag föredrar att bara ta det lungt hela juldagen, utan några som helst förpliktelser eller besök. Bara koppla av, helst i nattdräkt, hela långa dagen. Mat får alla helst förse sig med ur förrådet av "rester", av all julmaten som ingen orkat äta upp.

MERRY CHRISTMAS TO EVERYONE AND  A PEACEFUL CHRISTMAS-TIME!